Kalfjes die drinken bij hun moeder. Hoewel dat de normaalste zaak van de wereld lijkt, is dat hoogst uitzonderlijk. Slechts bij zo’n 20 melkveehouders van de dertienduizend is dat het geval. In juni willen we hier met de ‘Maand van het Kalf’ verbetering in brengen. In het hele land zijn er open dagen voor consumenten, kennissessies voor boeren en diverse acties van dierenwelzijnsorganisaties en de winkelketens Odin en Ekoplaza die #kalfbijkoe zuivel in het zonnetje zetten.
En we willen een #kalfbijkoe commercial uitzenden op tv. Help je mee? Hoe meer donaties, hoe vaker we kunnen uitzenden en hoe meer mensen we bereiken!
JA IK HELP MEE VOOR #KALFBIJKOE OP TV:
Juni, Maand van het Kalf
De Maand van het Kalf wordt op 1 juni feestelijk geopend. Vanaf 2 juni zijn er verspreid door het land 9 open middagen voor consumenten. Acht boeren organiseren een ochtend voor melkveehouders die interesse hebben om meer te horen. Dit zijn besloten bijeenkomsten voor boeren om open te spreken over de hobbels, leermomenten, voor- en nadelen. Maar er gebeurt meer: bij Odin en Ekoplaza hangen de hele maand posters. Odin organiseert daarnaast nog verschillende activiteiten rondom het thema en er zijn aanbiedingen van de ‘kalf-bij-koe-boeren’. Diverse dierenwelzijnsorganisaties ondersteunen de campagne en Wakker Dier start een verkiezing voor de beste boerderij met kalfjes bij de koe. Ook zijn er webinars en staan we open voor meer ideeën!
Kijk HIER voor het hele programma en om je aan te melden voor een open dag of boerenbijeenkomst.
Meer over campagne Kalfjes bij de Koe
De meeste kalfjes in Nederland worden direct bij de moeder weggehaald en worden vetgemest in de kalverhouderij waarna ze als kalfsvlees worden geëxporteerd. Nederlanders eten weinig kalfsvlees en velen van hen zijn zich niet bewust dat zuivel en kalfjes onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Bij boeren is de kennis om kalveren bij de koe te houden nagenoeg verdwenen. De campagne Kalfjes bij de Koe is een campagne van Caring Farmers op initiatief van twee melkveehouders en wordt ondersteund door het ministerie van LNV, Reroot the Dutch Foodsystem en het Animal Welfare Fund. De website is een transitietool voor boer en burgers om samen te werken aan meer kalfjes bij de koe: de website helpt burgers om kalf-bij-koe zuivel te kopen waardoor de boerderijen verder kunnen ontwikkelen. Aan de andere kant verzamelt de website de praktische ervaringen van boeren zodat andere boeren kunnen omschakelen en het welzijn van kalf en moederkoe verbetert.
Het programma (zie HIER voor het meest actuele schema)
- 16 mei: start crowdfunding, lancering programma
- Opening 1 juni bij boer Gerard Keurentjes in Rutte
Open dagen voor consumenten:
- Boerderij Ruimzicht: 2 en 3 juni + 5 activiteiten in Odin winkels in de Achterhoek
- Boerderij Buitenverwachting (boer en consument): 6 juni
- Boerderij Boterhuys: 12 juni
- Melkveehouderij Van Zee: 14 juni
- Boerderij Eijckesteijn over afmesten van kalveren: 15 juni
- De Ruurhoeve: 23 juni
- Boerderie de Leefhebberie: 24 juni
- Boerderij Naoberhoeve: 24 juni
- Boerderij Veld en Beek (boer): 30 juni
Boerenkennisochtenden:
- Boerderij Buitenverwachting: 6 juni
- Boerderij Boterhuys: 10 juni
- Melkveehouderij Van Zee: 14 juni
- Boerderij Eijckesteijn over afmesten van kalveren: 15 juni
- De Ruurhoeve: 24 juni
- Boerderij Veld en Beek: 30 juni
- Boerderij Ruimzicht: 30 juni
Verdere acties zijn:
- Odin: hele maand posters en actie voor kalfbijkoe zuivel, speciale acties met Ruimzicht in de Achterhoek. Plus spannend nieuws!
- Ekoplaza: aandacht in alle winkels voor de kalfbijkoe zuivel van ZuiverZuivel, plus aandacht op socials.
- Wakker Dier start verkiezing a la ‘Mooiste Modderpoel’
- Ondersteuning van vele NGO’s, waaronder Eyes on Animals, Caring Vets, Dierencoalitie, Wakker Dier, Dierenbescherming en meer
- We vullen het programma nog aan met webinars en wat voor ideeen nog voorbij komen.
- We lanceren nieuwe filmpjes van nieuwe boeren met uitgebreide info voor boer en burger.