In augustus 2020 wonnen hoogleraar dierlijke productiesystemen Imke de Boer en onderzoeker Evelien de Olde een internationale prijs voor hun Food Vision: Rerooting The Dutch Food System. Het Rockefeller instituut beloonde de voedselvisie met €150.000 om direct in te zetten, om de visie waar te maken.
Omdat veel Caring Farmers meewerkten aan de visie, mogen wij de komende drie jaar voor 70.000 euro projecten indienen die helpen om deze visie waar te maken. Afgelopen week is het goede nieuws gekomen dat we met de eerste plannen van start mogen!
Caring Consument op bezoek bij Caring Farmer
Vanaf het najaar gaan we tien foodcamps organiseren samen met Lekker Boer.
Voor onze caring consumenten gaan we bij Caring Farmers foodcamps organiseren. Deze weekenden zijn erop gericht om kinderen, en natuurlijk hun ouders, meer te leren over de boerderij. Waar komt je eten vandaan? Hoe ziet een dag in het leven van een Caring Farmer eruit? Hoeveel wormen zitten er in de bodem, en waar zijn die goed voor? Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon bedoelt om je lekker uit te leven op de boerderij.
Geef consumenten een stem in het landschap
Met het Grond Verbond willen de melkboeren van MOMA de consument een stem geven in het landschap. Eerder konden de klanten van MOMA, buurtbewoners en caring consumenten landschapsherstel ideeën aandragen, bijvoorbeeld het vogelvriendelijke erf, de botanische slootkant en de natuurmuur. Zaterdag 24 april kunnen caring consumenten stemmen op het idee wat daadwerkelijk uitgevoerd moet worden. In dit nieuwsbericht lees je er meer over.
Ook een project indienen?
Ben jij Caring Farmer en heb jij ook een goed idee om op jouw eigen boerderij uit te gaan voeren, maar kan je nog wel een klein steuntje gebruiken? Laat het ons weten via info@caringfarmers.nl. In het najaar volgt er weer een ronde. De voorkeur gaat uit naar projecten tussen de 5 en 15 duizend euro die worden uitgevoerd door Caring Farmers in samenwerking met andere partijen op de volgende onderwerpen: voedselverspilling, grond (eigendom/toegang/beheer), bodem, samenwerking in de keten / nieuwe concepten, echte prijzen, consumentenbetrokkenheid, educatie, gezondheid, kennisdeling en inspiratie (bijv. middels bijeenkomsten) en dierenwelzijn.
Meer weten over Reroot our Food? Volg ze op twitter!